Üniversite Öğrenci Toplulukları İş Birliği ve Destek Programı (ÜNİDES) kapsamında desteklenen ‘Genç Girişimci Adayları için Kümelenme Modeli Temel Eğitimi’ projesi başladı.
ÜNİDES kapsamında desteklenen ve Yozgat Bozok Üniversitesi (YOBÜ) Genç Girişimciler Topluluğu (GGT) Başkan Yardımcısı Şevval Bal koordinatörlüğünde yürütülen ‘Genç Girişimci Adayları için Kümelenme Modeli Temel Eğitimi’ projesinin ilk etabı, YOBÜ Erdoğan Akdağ Kongre ve Kültür Merkezi’ndeki Genç Ofis’te gerçekleştirildi.
YOBÜ – GGT Akademik Danışmanı Prof. Dr. Mustafa Böyükata’nın yönlendiriciliğinde ve eğitmenliğinde etkileşimli ve aktif katılımlı yolla yürütülen etkinliğe, konuya ilgi duyan ve farklı bölümlerde öğrenimlerine devam eden öğrenciler katıldı.
Eğitimde, girişimcilik ekosisteminin sürdürülebilirliği ve rekabet gücünün artırılması adına stratejik bir öneme sahip olan kümelenme modeli ile ilgili temel kavram ve konular ele alındı. Eğitimde ayrıca öğrencilerin küçük gruplara ayrılarak, küreselleşme, ekonomik değişim, sektörel işbirliği, rekabet edebilirlik, kümelenme, sektörel kümelenme, ulusların rekabet üstünlüğü, verimlilik, inovasyon, işletme kurulumu, hammadde potansiyeli, ürünlerin markalaşması, KOBİ, yerel kalkınma, kalkınma politikaları, bölgesel kalkınma planları ve ulusal kalkınma planları tanımlanıp anlaşılmaya çalışıldı. Kümelenme ile üniversiteler, kamu kuruluşları, araştırma kuruluşları, mesleki dernekler, teknoloji, yenilikçilik merkezleri, bankalar, sigorta şirketleri, lojistik firmaları ve kalkınma ajansları arasındaki ilişkilerin üzerinde duruldu. Ulusal Rekabet Araştırmaları Kurumu (URAK), Türkiye’de Kümelenme Politikalarının Geliştirilmesi projesi, Türkiye Bölgesel Gelişme Politikaları Sektör - Bölge Yığınlaşmaları, Sürdürülebilirlik, ulusların rekabet üstünlüğü, ulusal üstünlük dörtgeni, üretim faktörleri, nitelikli altyapı ve nitelikli işçilik ile ilgili bilgiler taranıp anlaşılmaya çalışıldı.
Oluşturulan grupların istasyon tekniği ile derledikleri bilgileri ve yaptıkları tanımlamaları birbirine aktarmaları ve kritik etmeleri sağlandı. “Kümelenmede işletmeler birbirinden bağımsız oyuncular mıdır? Kümelenmede işletmeler birbiriyle bağlantılı aktörler midir? Kümelenmede işletmeler arasındaki bağlantılar nasıldır? Kümelenmede işletmeler kaynakların daha etkin kullanılabilir hale geldiği doğru mudur? Kümelenme yaklaşımında firmalar ve endüstriler arasındaki teknoloji konusunda bağlantılar nasıldır? Kümelenme yaklaşımında firmalar ve endüstriler arasındaki işgücü konusunda bağlantılar nasıldır? Kümelenme yaklaşımında firmalar ve endüstriler arasındaki bilgi konusunda bağlantılar nasıldır? Kümelenme yaklaşımında firmalar ve endüstriler arasındaki müşteri ihtiyaçları konusunda bağlantılar nasıldır? Kümelenme yaklaşımında firmalar ve endüstriler arasındaki pazarlama konusunda bağlantılar nasıldır? Kümelenme, yenilikçilik ve rekabetçiliğe dayalı bir model olarak nasıl tanımlanabilir?” gibi sorulara birlikte cevaplar üretildi.
Dünyada çok başarılı sektörel kümelenme örneklerinin ve Türkiye’de sektörel küme oluşumlarının öğrencilik yıllarında öğrenilmesinin ne denli önemli bir gereklilik olduğu da ortaya kondu.
Rekabet edebilirlik ile kümelenme kavramının ilişkilerinin anlaşılmaya çalışıldığı eğitim etkinliğinde; teknoloji, teknolojik yönden ortak hedefler, rekabetçi üstünlük, güçlü tedarik zinciri, sinerji oluşturmak, yenilikçiliğin amaçlanması, akıllı uzmanlaşma ve lokomotif sektör durumları da ele alındı.
Kümelenmenin yönetimi ve koordinasyonu, stratejik analiz ve projelerin izlenmesi, kümelenmede liderlik ekibi oluşturulması, uzmanlaşmış iş gücü ve özellikle kümelenmede üniversiteler ile araştırma kurumlarının öneminin altı çizildi.
Öğrencilerin ilk defa karşılaştıkları pek çok yeni kavramı ve üzerinde çalışılmaya değer konuyu fark ettiklerinin gözlendiği programda Prof. Dr. Mustafa Böyükata, gençlerin bazı kaynak ve dökümanları okumalarını, literatür taraması yapmaları önerdi. Gelişmiş ülkelerin kümelenme modelini etkin biçimde kullandıklarını vurgulayan Böyükata, geleceğin Türkiye’si için bu tür yolları öğrenmelerinin onları farklı kılacağını da hatırlattı. Yoğun ve yorucu biçimde sürdürülen eğitim etkinliğin boyunca öğrencilerin, dönüşümlü gruplar halinde bilgi paylaşımına dayalı uygulamalı aktiviteye alınmalarıyla becerilerini de geliştirdiği gözlendi. Etkinlikte öğrenim süreçlerine aktif şekilde dâhil olmaları sayesinde yalnızca teorik bilgi değil, aynı zamanda gençler gerçek sektör deneyimlerine yönelik çıkarımlarda da bulunma imkânı elde ettiler. Genç girişimciler için yepyeni bir farkındalık oluşturulan programın onların girişimcilik yolculuklarında yönlendirici olduğu da anlaşıldı.
Projenin, YOBÜ Genç Ofiste yürütülmeye devam edileceği belirtildi. HABER MERKEZİ