Ticaret Bakanlığı, otomotiv ithalatına yönelik ek mali yükümlülükleri içeren düzenlemenin Resmî Gazete’de yayımlandığını açıkladı. Bakanlık, düzenlemenin temel amacının yerli üretimi desteklemek, cari açığı dengelemek ve otomotiv sektöründe istihdamı korumak olduğunu belirtti. Yeni uygulama kapsamında Avrupa Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması (STA) ülkeleri dışındaki ithalatlara farklı oranlarda ek vergi getirildi. Karar, yayımlandığı tarihi izleyen 60’ıncı günde yürürlüğe girecek.
Hangi araçlara hangi oranlarda ek vergi uygulanacak?
Yeni düzenlemeye göre farklı araç tipleri için farklı oranlarda ek vergi getirildi. Buna göre konvansiyonel ve hibrit (plug-in hariç) binek otomobiller için yüzde 25 oranında veya en az 6.000 ABD doları, plug-in hibritler için yüzde 30 veya en az 7.000 ABD doları, elektrikli otomobiller için ise yüzde 30 veya en az 8.500 ABD doları ek vergi alınacak. Her araç türünde, oran ile tutar karşılaştırılacak ve hangisi yüksekse o uygulanacak.
Geçiş süreci ve yürürlük tarihi
Ek vergi düzenlemesi, Resmî Gazete’de yayımlanma tarihinden 60 gün sonra yürürlüğe girecek. Ancak başlamış ithalat işlemleri için geçiş süreci tanınacak. Böylece hem otomotiv firmalarına hem de ithalatçılara uyum için zaman verilmiş olacak.
Bakanlıktan “yerli üretim” vurgusu
Ticaret Bakanlığı, alınan kararın küresel ticarette artan korumacılık eğilimleriyle uyumlu olduğunu açıkladı. Bakanlık yetkilileri, düzenlemenin otomotiv sektöründe yerli üretimi teşvik edeceğini, ihracatı güçlendireceğini ve istihdamı koruyacağını vurguladı. Ayrıca benzer düzenlemelerin önümüzdeki dönemde de gündeme gelebileceği sinyali verildi.
Sektörde nasıl yankı bulacak?
Ek vergi kararının özellikle elektrikli otomobil ithalatını doğrudan etkilemesi bekleniyor. Zira Türkiye’de son yıllarda artan elektrikli araç talebi, ithalata bağımlı durumda. Uzmanlar, kararın kısa vadede fiyatlara yansıyabileceğini, ancak uzun vadede yerli elektrikli otomobil üretimini destekleyici bir adım olabileceğini değerlendiriyor.



