Yozgat Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı İlhami Bakıcı, trafiğe çıkan araçların kış lastiği, zincir ve çekme halatı gibi avadanlıkları araçların da bulundurmaları konusunda uyarılarda bulundu. 
“Aracınızı kış 
şartlarına hazırlayın” 
Kış ayları, araçlar için zor bir dönem olduğunu dile getiren Bakıcı, “Soğuk hava motorun düzgün bir şekilde çalışmasını zorlaştırır. Kar ve buz , aracın çekişini sınırlar. Çukurlar, lastik ve tekerlere zarar verir. Tuz paslanmaya sebep olur. Pek çok parçası sıcak çalışmak üzere tasarlanan araçlara gerekli bakım yapılmazsa, kış aylarında ciddi sorunlar yaşanabilir. Temelde motorun çalışmasından ötürü sıcak olan araçlar için soğuk hava, ilk çalıştırma esnasında büyük sorunlar yaşatabiliyor. Herhangi araca sahip olursanız olun ilave bakımlarla aracınızı zorlu kış şartlarına uyumlu hale getirmek gerekiyor. Tüm periyodik bakımlarınızı zamanında ve düzenli olarak gerçekleştirseniz de kış bakımı ihmal edilmemelidir. Bu zorlu kış şartlarında aracınızı korumak için yapılabilecek basit ve küçük şeyler aslında çok da kolay. Üstelik can ve mal güven liğiniz başta olmak üzere pek çok kazancıda beraberinde getiri yor” dedi. 
V kayışına dikkat 
Araçta bulunan V kayışının yaz aylarında genişlediği hatırlatan Bakıcı, değiştirilmesi gerektiğini belirtti. Bakıcı, “Yaz aylarında genişleyen V kayışı, özelliğini kaybeder. Kayışı germeniz mümkünse gererek kullanın, aksi takdirde kayışı değiştirmek gerekir. Çünkü gevşek kayış şarjı etkiler, vantilatörün devir daimini yavaşlatır. Dolayısıyla otomobilin sağlıklı çalışmasını etkiler” ifadelerine yer verdi. 
Antifriz kullanımı 
Bakıcı, radyatör sistemindeki su için antifriz kullanılmasının önemine de dikkat çekerek, “Radyatör sistemindeki suyun donmaması için antifriz kullanılmalıdır. Soğutma sistemini korozyona karşı korumak için yaz-kış kullanılması gereken antifriz, kışın soğutma sisteminin donmasını önler” açıklamasını yaptı. Hava filtresi Bakıcı, araçlardaki hava fil tresinin de kış mevsiminde kontrol edilmesi gerektiğine değinerek, “Kış mevsimi öncesinde hava filtresini kontrol etmek, temizlemek veya kullanılmayacak durumda ise değiştirmek gerekir” diye konuştu. 
Fıskiyeler ve silecekler ayarlayın
Kış aylarında cam temizlemekte kullanılan fıskiyelerin ve cam sileceklerinin de önemli olduğunu belirten Bakıcı, “Cam temizlemeye yarayan fıskiyeler sudaki kireç nedeniyle zamanla tıkanabilir. Fıskiyelerin uçlarını bir iğne yardımı ile açabilirsiniz. Cam sileceklerinin kış aylarının zorlu koşullarında iyi performans göstermesi için aşınmışsa değiştirilmesi gerekir. Yaz aylarının bunaltıcı sıcaklarında silecekler çabuk aşınmış olabilir. Silecekleriniz aşınmışsa, kendiniz de kolayca değiştirebilirsiniz. Böylece yağmurlu ve karlı havalarda görüşünüz önemli ölçüde artar. Alkol içermeyen uygun bir cam silecek sıvısı, cam yıkama sistemini sıfır dereceye kadar donmaktan koruyabilir” şeklinde konuştu.
Buzlu cama sıcak su dökmeyin
Bakıcı, sürücüler buzlu camları sıcak su dökülmemesi konusunda uyardı. 
Bakıcı, “Buzlu havalarda camınızı temizlemek istiyorsanız, aman dikkat. Donan cama kesinlikle sıcak su dökmeyin cam çatlar. Donmuş camı çözmek için normal çeşme suyu, yavaş ama iyi bir buz çözücüdür. Tedbirlerin baştan alınması ve pratikliği bakımın dan camların dış yüzeyinin önceden antifrizle silinmesi daha uygundur. İç yüzeylerin ise sıvı sabunla silinmesi durumunda buğulanma engellenir” dedi. 
Lastiklerin diş derinliklerini 
kontrol edin
Bakıcı, otomobilin karlı ve buzlu yolda tutunmasını sağlayan lastiklerin diş derinliği olduğunu hatırlatarak, “İdeal diş derinliğinin 3 milimetre olması gerekir. Eğer kışın karlı ve buzlu yollarda kaymak istemiyorsanız, mutlaka lastiklerinizi kontrol ettirin. Gerekirse değiştirin” ifadelerini kullandı. 
Elektrik sistemi Bakıcı, elektrik sisteminin de gözden geçirilmesine vurgu yaparak, “Kışın havadaki nem ortamının artmasıyla, buji kabloları ve distribütör kapağındaki çatlaklardan nem girip otomobil çalışmayabilir. Onun için elektrik sistemini kontrol edin. Kış aylarıyla birlikte araçlarda elektrik sarfiyatı artar. Bu yüzden ilk olarak elektrik marş ve şarj dinamolarının kontrolünü, ikinci olarak da akülerin bakımını mutlaka yaptırın. Akü çok yoruluyorsa akü suyunu, suyundaki asit oranını ve kutup başlarını kontrol edin. Kutup başlarını gres yağı, bulunamıyorsa vazelin yağı ile silin” diye konuştu. 
“Yağa sık sık bakın” 
Periyodik bakımlara rağmen yağın sık sık kontrol edilmesi gerektiğini de belirten Bakıcı, “Periyodik bakımların dışında kışa girmeden önce motor yağının mutlaka kontrol edilmesi gerekir. Uzun süre kullanılan yağ, motoru koruma özelliğini kaybeder. Araçların arka camında bulunan ve donma ile buğulanmayı önleyen rezistansın da kontrol edilmesi gerekir. Arka camdaki donma ve buğulanmayı önleyen rezistansın kontrol edilmesi, her hangi bir problem varsa mutlaka onarılması veya değiştirilmesi gerekir” şeklinde konuştu. 
Klima ve yakıt filtreleri 
Bakıcı, kış mevsimi öncesinde kalorifer ve klima bakımının mutlaka yapılması gerektiğine vurgu yaparak, klimalı otomobillerde polen filtresi değiştirilip, kalorifer hortumlarının kontrol edilmesini istedi. Araç yakıt filtresi ve karbüratörü kontrolden geçir ilmesi gerektiğini vurgulayan Bakıcı, yakıt filtresinin içine kaçacak suyun donması, aracın çalışmasını zorlaştırdığına dikkat çekti. 
Seyir halinde yapılması gereken Bakıcı, karlı ve buzlu hava da araçla seyir etmeden önce yapılması gerekenler ve seyir halinde dikkat edilmesi gereken konular hakkında ise şu uyarılar da bulundu: 
“Hız yapmayın. Emniyet kemerinizi mutlaka takın. Takip mesafelerine mutlaka uyun. Soğuk havalarda aracınızın el frenini kesinlikle çekmeyin. Eğer çekili unutmuşsanız ve donmuş ise, aracı arkadan ve önden hafif hafif iterek ya da üzerine sıcak su dökerek sıkışan frenin açılmasını sağlayın. Aracınızın kili dinin donması durumunda kapıyı açarken anahtarı ısıtın. Güvenliğiniz açısından kapılarınızı sürekli olarak kapalı tutun. Kapı kollarını, elektrikli dikiz aynalarını ve antenleri vazelinle silerek donmayı önleyin.”                  SALİH AKGÜL
 

Editör: Hakimiyet Gazetesi